Det er pæle til de
støjskærme, der skal beskytte primært boligkvarteret nord for motorvejen mod
støj fra motorvejen.
Men hvorfor orange,
vil mange måske spørge.
Motorvejen indeholder
en lang række særlige designløsninger, der har gjort den helt unik. Der findes
ikke en lignende motorvej noget sted i Danmark.
Vejdirektoratet har
fået udarbejdet en såkaldt designmanual til alle støjskærme langs motorvejen,
så de designmæssigt passer ind i det samlede design af motorvejen. Og til den
oplevelse, vi gerne ville give trafikanterne.
Eksempelvis er støjskærmene på Gudenåbroen så gennemsigtige som muligt, så man
stadig kan få et indtryk af den smukke natur fra bilen. Oppe på Nordskovsbroen
bliver de transparente, men i en grøn nuance, der understøtter den
omkringliggende skov.
Det har været målet
at gøre strækningen gennem byen til en særlig køretur, så man aldrig kan være i
tvivl om, at man nu kører i Silkeborg.
Det
udtrykkes på denne måde i designmanualen:
”Skærmen
får en markant farve i sceptre [stolper] og i de transparente akrylplader og
vil komme til at fremstå som en særlig markør på strækningen igennem
Silkeborg.”
Selve
pladerne, der monteres senere, bliver også orange. Og vil dermed passe godt ind
sammen med de orange værnkonstruktioner, der sidder på toppen af de rustrøde
spunsvægge.


Vejdirektoratet og Silkeborgnyt.dk kørte for nylig hele motorvejen igennem med et kamera på bilen. I filmen kan du også få et indtryk af vejens design.
Se mere her.