Årsagen
er i begge tilfælde, at færdigbygningen af anlæggene ikke fysisk kan udføres,
før selve motorvejen er taget i brug.
Det
ene af disse tilslutningsanlæg er tilslutningsanlæg 26 ved Borgdalsvej lige ved
Hårup.
De
to østvendte ramper i dette tilslutningsanlæg er allerede i brug i dag. Ved
motorvejsåbningen den 11. september 2016 tages frakørselsrampen i østgående
retning (altså i retning fra Silkeborg) i brug.
Tilkørselsrampen
i vestgående retning (i retning mod Silkeborg) kan derimod ikke tages i brug
ved motorvejsåbningen, da den ikke har været mulig at anlægge på grund af den
midlertidige vej, der forbinder motorvejen og den ”gamle” hovedvej, Linåvej,
med hinanden. Den midlertidige vej bliver overflødig efter motorvejens åbning
og fjernes herefter og den manglende rampe kan så anlægges. Den forventes
færdig i december 2016.
Også ramper ved Ansvej
må vente
Det
andet tilslutningsanlæg, der først kan færdiggøres efter motorvejens åbning, er
tilslutningsanlæg 28 ved Ansvej.
Dette
tilslutningsanlæg er planlagt til at være et såkaldt ”halvt” tilslutningsanlæg,
idet det kun har to østvendte ramper, nemlig en frakørselsrampe fra øst til
Silkeborg og en tilkørselsrampe fra Silkeborg mod øst.
Trafikken
fra frakørselsrampen skal fremtidigt fra motorvejen gå over motorvejen på en
bro (en såkaldt ”fly-over”) og hen mod Ansvej/Nørreskov Bakke krydset. Denne
”fly-over” er etableret i dag og anvendes midlertidigt som en del af Ringvejen
omkring Silkeborg. Derfor kan frakørslen og tilkørslen først færdiggøres, når
motorvejen er åbnet og ringvejstrafikken på den nævnte ”fly-over” og hen
mod Ansvej/Nørreskov Bakke krydset er flyttet væk. De to ramper forventes at
være færdige i november 2016.

På kortet har vi markeret de to steder, hvor ramperne først åbner senere. Klik for stor version.