Adgang til en statsvej
Det kræver Vejdirektoratets tilladelse at etablere en adgang fra sin ejendom til en statsvej. Det kræver også Vejdirektoratets tilladelse at ændre eller udvide en eksisterende adgang til en statsvej.
Mange statsveje er pålagt såkaldte adgangsbegrænsninger, som er tinglyst på de ejendomme de gælder for. Adgangsbegrænsningen har til formål at sikre trafiksikkerheden på vejstrækningen. Det gøres ved at regulere hvor mange adgange der må være til vejen, og hvordan adgangene må benyttes.
Er din ejendom pålagt en adgangsbegrænsning skal du kontakte Vejdirektoratet hvis du vil ændre eller udvide anvendelsen af din ejendom, for eksempel ved at åbne en virksomhed på din ejendom.
Sagsbehandlingen i Vejdirektoratet
For at sikre at dine planer ikke er i strid med vejlovens
bestemmelser, skal du fremsende en konkret ansøgning. Du skal bruge linket til ansøgning, som findes øverst i højre hjørne. Du vil blive ført videre til virk.dk, hvor du via Nem ID, kan oprette din ansøgning.
Når vi modtager din ansøgning, tjekker vi i første omgang, om
vi har alle de oplysninger, vi skal bruge fra dig, for at vi kan behandle din
ansøgning. Har vi alle relevante oplysninger fra dig, kan vi hurtigere gå i
gang med den egentlige stillingtagen til din ansøgning. Det kan ske, at vi
kontakter dig for at bede om yderligere oplysninger om din ansøgning.
Vi bestræber os på, at der ikke går mere end 7 uger fra vi har alle dine
oplysninger, til du har vores endelige tilbagemelding/afgørelse på din
ansøgning.
Vejdirektoratet er ansvarligt for fremkommeligheden og trafiksikkerheden på
statsvejene. Det er først og fremmest de hensyn, vi lægger vægt på, når vejens
naboer ansøger om at råde over vejarealet. Når vi behandler din ansøgning, skal
vi derfor bl.a. vurdere, hvordan din ansøgning kan påvirke frem-kommeligheden
og trafiksikkerheden på vejen.
Det kan derfor ske, at vi på grund af hensynet til fremkommeligheden,
trafiksikkerheden eller på grund af andre vigtige hensyn må meddele afslag på
din ansøgning, eller stille en række vilkår til din tilladelse. I disse
situationer vil du få tilsendt vores udkast til afgørelse, og vi vil bede dig
om dine bemærkninger til vores udkast (partshøring). Vi vil bede dig om at
svare os indenfor en bestemt frist, som regel 14 dage, efter du har modtaget
vores brev. Du er naturligvis velkommen til at kontakte os, hvis du har
spørgsmål til de breve, vi sender dig, eller du i øvrigt har spørgsmål til
sagens gang.
Når vi har modtaget dine evt. bemærkninger, vil vi vurdere, om vi kan træffe en
endelig afgørelse.
Vi sender vores endelige afgørelse til dig og til andre parter i sagen.
Klage over Vejdirektoratets afgørelse
Vejdirektoratets endelige afgørelse kan påklages til Transport- og Bygningsministeriet, Vej- og Byggekontoret, Frederiksholms Kanal 27, København K, eller ved fremsendelse af e-mail til Transport- og Bygningsministeriet på adressen trm@trm.dk.
En klage til Transport- og Bygningsministeriet fritager dig dog ikke fra at overholde Vejdirektoratets endelige afgørelse, med mindre Transport-og Bygningsministeriet beslutter, at din klage skal have opsættende virkning.
Etablering
af ny, udvidelse eller flytning af en eksisterende adgang

Hvis der gives tilladelse til, at du kan etablere en ny,
udvide eller flytte en eksisterende adgang, sker det ofte på vilkår om, hvordan
adgangen skal anlægges, og at der skal sikres gode oversigtsforhold mv. Det
gælder også, selvom adgangen kun skal bruges midlertidig. Udgifterne til at etablere en ny,
udvide eller flytte en adgang afholdes af dig som ansøger.