En korrekt stedfæstelse af
trafikuheld er vigtigt for at kunne arbejde effektivt med trafiksikkerhed og
sikre den rigtige prioritering. Overblikket er grundlaget for efterfølgende
trafiksikkerhedsanalyser og -planer.
Vejdirektoratet kan hjælpe kommunen med dette arbejde – enten som en
engangsydelse for en periode eller som en løbende ordning.
Ved stedfæstelse af
uheld bliver politiets ulykkesoplysninger suppleret med oplysninger om
placeringen på vejnettet i form af et administrativt vejnummer, en vejdel og
gerne også en kilometrering eller stationering samt evt. husnummer. Vejnummer
og kilometrering er nødvendige, hvis man vil have muligheden for at kunne udpege
sorte pletter på vejnettet.
Stedfæstelsen
foregår i trafiksikkerhedsmodulet i vejman.dk, hvor x- og y-koordinater
tilknyttes uheldet, så man direkte kan se, hvor uheldene sker. Man får ikke kun
en samlet udskrift fordelt på vejnumre, men man får også vist de enkelte
ulykker på et kort over kommunen, baseret på forskellige temaer.
Hvad kan Vejdirektoratet tilbyde?
Vejdirektoratet
tilbyder at stedfæste uheldene på kort og med vejnumre. Der kan både være tale
om en hjælp til kommunen for en kortere periode til at komme i gang, hvor
puklen er blevet for stor, eller der kan være tale om et løbende engagement.
Vejdirektoratet kan
også tilbyde at udarbejde oversigter og kort, som viser kommunens uheld. Disse kan bruges
som baggrund for trafiksikkerhedsarbejdet. Det kan være generelle oversigter
rettet mod eksempelvis handleplaner til trafiksikkerhedsarbejde eller mere specifikke
undersøgelser rettet mod særlige indsatsområder. Kortene er nyttige, når man
vil have et overblik over trafikulykkerne i kommunen, og de kan hjælpe kommunen
med at prioritere trafiksikkerhedsarbejdet.
Ved at sammenligne
kort eller tabeller for forskellige perioder er det også muligt at følge op på, om
trafiksikkerhedsindsatsen har virket. Det skulle gerne vise sig, at de steder,
hvor kommunen har udført ændringer, ikke optræder som
uheldsbelastede lokaliteter efterfølgende.
Før vi går i gang
For at kunne stedfæste
uheldene er det en forudsætning, at der er adgang til det nødvendige
datagrundlag. Det drejer sig om en oversigt over kommunens veje og et kort med vejene. Det optimale er, at oplysningerne findes i elektronisk form. De enkelte
detaljer om dette aftales i hvert enkelt tilfælde mellem kommunen og
Vejdirektoratet.
Yderligere muligheder
Kommunen kan gratis
stedfæste uheldene i trafiksikkerhedsmodulet i vejman.dk. For at få adgang til
stedfæstelse af uheld kræver det, at personen som skal udføre opgaven, har
deltaget i et gratis endagskursus. Baggrunden for kurset er, at man skal have
indsigt i, hvad man må og ikke må i forhold til anvendelsen af uheldsdata. Kurset giver samtidig information om, hvordan systemerne virker og hvilke opfølgninger, der bør gennemføres.
Når uheldene er stedfæstet, er der ofte behov for at kunne udtrække uheldsoplysninger. Ved at tegne et
uheldsabonnement i vejman.dk er det muligt at udføre egne oversigter og udtræk.
Har man sine veje mv. i vejman.dk, kan uheldsoplysningerne sammenstilles med andre
datagrupper.
Abonnementet giver
adgang til en række standard uheldsoversigter og også mulighed for specialudtræk.
Dermed kan kommunen for alvor arbejde med trafiksikkerhedsproblemerne.
Prisen for
abonnementet i den enkelte kommune afhænger af det gennemsnitlige antal ulykker sket på kommuneveje og private fællesveje over
de seneste tre år. Nærmere oplysninger kan fås ved henvendelse til
Vejdirektoratet, eller på vejdirektoratet.dk:
Vejsektor > Ydelser
> Programmer > Uheldsdata
Support
Man kan også rette
henvendelse til brugersupporten for at få nærmere information.
Brugere med vejman.dk login:
Log ind i vejman.dk og indmeld din sag via supportknap i øverste højre hjørne.
Brugere uden vejman.dk login:
Henvendelser skal indmeldes via blanket. Klik på nedenstående link.
Indmeld.